tisdag 8 december 2009
onsdag 25 november 2009
Wilmer X
Vill bara meddela att jag numer umgås med dessa två, när jag inte trampar runt i hästskiten tillsammans med en nyinflyttad tonårsdotter sköter jag markservicen! Det är så att säga - slut på friden.
Övrig tid, ja den lilla som blir över när jag tvättat, städat, bäddat, handlat och lagat mat ägnas åt lopphotellet och Molly.
(Wilmer X till vänster, yngsta dottern till höger bara så ni vet)
Byta slip var det ja, jorå det gick efter mycket om och men, så nu är jag rustad maskinmässigt för att ge Molly vad hon behöver.
Nya maskinparken.
(Obs den röda manicken är ett måste påstår hon som bestämmer här hemma)
Ha ré
Övrig tid, ja den lilla som blir över när jag tvättat, städat, bäddat, handlat och lagat mat ägnas åt lopphotellet och Molly.
(Wilmer X till vänster, yngsta dottern till höger bara så ni vet)
Byta slip var det ja, jorå det gick efter mycket om och men, så nu är jag rustad maskinmässigt för att ge Molly vad hon behöver.
Nya maskinparken.
(Obs den röda manicken är ett måste påstår hon som bestämmer här hemma)
Ha ré
torsdag 29 oktober 2009
Höst
Jorå det regnade naturligtvis inte bara när hon lämnade vattnet, utan givetvis så var det tvunget att göra så även när hon "bäddades" in för vintern.
Nåja, helt klar för vinterdvalan är hon ju inte.
Nu ska sommarvattnets härjning på underlivet åtgärdas, kölen ska bland annat slipas ren från rost, så det är mycket nu kan man säga.
För ändamålet införskaffades nödvändiga maskiner hos hovleverantören. En liten lätt men effektiv vinkelslip för kölen, samt en excenterslip för skrovet.
Som vanligt - höll jag på att säga - så glömmer man ju hälften. Visst hade ja skrivit en inköpslista, - tro inget annat - men den låg som så många gånger tidigare kvar på köksbordet!
Som en naturlig följd valde jag på den trevlige säljarens inrådan fel excenterslip. Jag skulle ha en med ställbart varvtal, det var inte den som säljarhelve... rekommenderade inte utrustad med, så nu blir det en resa till för maskin byte. Ja ja, jag vet att jag då kan passa på att införskaffa det jag glömde vid första besöket...
Salve.
söndag 25 oktober 2009
Lördag 091024 "torrsättning"
06,00 gick reveljen och jag hoppade glatt (nåja) ur sängvärmen.
06.30 (approximativt) konstaterade både lopphotellet (som inte trodde det var sant att vi skulle gå ut vid denna okristliga tid på dygnet) och jag att det inte bara var förbannat mörkt ute, det strilade också ett vått och kallt regn över oss som lök på laxen.
Allt nog och emedan så var det inte nog med det, min kära scooter som aldrig tidigare har svikit mig protesterade också mot galenskapen att ge sig i väg i ottan genom att vid första trafikljus tjuvstanna och vägra att starta igen. Där stod jag i ett regnigt mörker i en liten gudsförgäten håla de kallar Limhamn klockan 07,30 en lördagsmorgon med en trilskande scooter och svor så visiret immade igen.
Efter att ha önskat den med önskvärd tydlighet till ett betydligt varmare ställe, bestämde sig eländet att starta och jag kom äntligen fram till hamnen 07,57.
08,00 hade det bestämts att man skulle infinna sig för att få ett nummer (nä inte ett sånt nummer snuskhummer) för att sen veta på ett ungefär när just din båt skulle lyftas ur vådiset...
Men inte heller, lagen om alltings ... ja du vet, såg till att en av de två kranbilar som skulle se till att alla 36 båtarna som idag skulle komma upp hade gått sönder, man hade enligt en mycket osäker uppgift kallat in en ny men när den skulle komma visste man inte.
09,36 meddelade "han som bestämde" att Molly skulle upp inom en timme, varvid jag flyttade henne till en brygga nära platsen för lyftet allt under det strilande regnet.
Lyftledarens tidsbegrepp visade sig inte vara av nordiskt snitt, utan mer sydländskt om man så säger.
15,18 landade Molly mjukt och fint på sina bockar, med benäget bistånd av kranbilsförare Tobbes varsamma händer i vars förlängning hon hängde.
Efter många blöta timmar kan jag konstatera att investeringen av min flytoverall var väl värda slantar. För som en blöt och kall huttrande förmodligen smått avundsjuk båtgranne konstaterade:
En sån där klär man inte på sig, den flyttar man in i!
Här ligger hon väl skyddad från väder och vind (i alla fall vind) bredvid en märkesgranne mellan "glasskiosken" till vänster och klubbstugan (värme och fika) till höger.
Man kan inte ligga bättre i vår hemmahamn, muttrade samma nerkylda gubbe som nog väldigt gärna önskat att han haft både min overall och plats tror jag.
Kan meddela att vid 14 tiden avtog regnandet, och att scootern skötte sig exemplariskt under hemfärden.
Mors.
06.30 (approximativt) konstaterade både lopphotellet (som inte trodde det var sant att vi skulle gå ut vid denna okristliga tid på dygnet) och jag att det inte bara var förbannat mörkt ute, det strilade också ett vått och kallt regn över oss som lök på laxen.
Allt nog och emedan så var det inte nog med det, min kära scooter som aldrig tidigare har svikit mig protesterade också mot galenskapen att ge sig i väg i ottan genom att vid första trafikljus tjuvstanna och vägra att starta igen. Där stod jag i ett regnigt mörker i en liten gudsförgäten håla de kallar Limhamn klockan 07,30 en lördagsmorgon med en trilskande scooter och svor så visiret immade igen.
Efter att ha önskat den med önskvärd tydlighet till ett betydligt varmare ställe, bestämde sig eländet att starta och jag kom äntligen fram till hamnen 07,57.
08,00 hade det bestämts att man skulle infinna sig för att få ett nummer (nä inte ett sånt nummer snuskhummer) för att sen veta på ett ungefär när just din båt skulle lyftas ur vådiset...
Men inte heller, lagen om alltings ... ja du vet, såg till att en av de två kranbilar som skulle se till att alla 36 båtarna som idag skulle komma upp hade gått sönder, man hade enligt en mycket osäker uppgift kallat in en ny men när den skulle komma visste man inte.
09,36 meddelade "han som bestämde" att Molly skulle upp inom en timme, varvid jag flyttade henne till en brygga nära platsen för lyftet allt under det strilande regnet.
Lyftledarens tidsbegrepp visade sig inte vara av nordiskt snitt, utan mer sydländskt om man så säger.
15,18 landade Molly mjukt och fint på sina bockar, med benäget bistånd av kranbilsförare Tobbes varsamma händer i vars förlängning hon hängde.
Efter många blöta timmar kan jag konstatera att investeringen av min flytoverall var väl värda slantar. För som en blöt och kall huttrande förmodligen smått avundsjuk båtgranne konstaterade:
En sån där klär man inte på sig, den flyttar man in i!
Här ligger hon väl skyddad från väder och vind (i alla fall vind) bredvid en märkesgranne mellan "glasskiosken" till vänster och klubbstugan (värme och fika) till höger.
Man kan inte ligga bättre i vår hemmahamn, muttrade samma nerkylda gubbe som nog väldigt gärna önskat att han haft både min overall och plats tror jag.
Kan meddela att vid 14 tiden avtog regnandet, och att scootern skötte sig exemplariskt under hemfärden.
Mors.
torsdag 22 oktober 2009
Så här står det om Carta marina:
The Carta marina (Latin "map of the sea" or "sea map"), created by Olaus Magnus in the 16th century, is the earliest map of the Nordic countries that gives details and placenames. Only two earlier maps of Scandinavia are known, those of Jacob Ziegler and Claudius Clavus.
The map was created in Rome by the Swedish ecclesiastic Olaus Magnus (1490–1557), who arrived on a diplomatic visit for the Swedish government and stayed on, likely because his brother Johannes Magnus became involved in a religious feud with King Gustav I of Sweden.
Kan man tro på det påståendet?Ja det varnas ju för att Wikipedia inte alltid far med sanning. Så frågan är om detta är det (sanning alltså) eller om de hittar på, gänget de hänvisar till har ju kilat vidare och kan därför varken bekräfta eller dementera det Wikipedia påstår.
måndag 19 oktober 2009
torsdag 15 oktober 2009
På lördag är det dax
...för Molly att strippa.
Först segel sen mast, och den 24:de när hon åter vilar på sina stadiga och bekväma bockar... motorn.
Efter avtvättning så töms hon på allt löst, om vädret sen tillåter, påbörjas en omfattande välbehövlig make over.
Tidigt i vår hoppas Molly och jag slippa drömma om härliga seglatser, utan att kunna förverkliga dem. Men tills dess får vi ge oss till tåls, och som sagt, bara drömma om sol, vind och hav.
Först segel sen mast, och den 24:de när hon åter vilar på sina stadiga och bekväma bockar... motorn.
Efter avtvättning så töms hon på allt löst, om vädret sen tillåter, påbörjas en omfattande välbehövlig make over.
Tidigt i vår hoppas Molly och jag slippa drömma om härliga seglatser, utan att kunna förverkliga dem. Men tills dess får vi ge oss till tåls, och som sagt, bara drömma om sol, vind och hav.
måndag 12 oktober 2009
torsdag 8 oktober 2009
Trotjänare
onsdag 7 oktober 2009
Äntligen
Jorå, nu har den anlänt. Snacka om att Flytväst.nu både är snabba OCH billiga. Beställde overallen en Baltic Polar, 20091005 på eftermiddagen, och fick den idag 20091007 på förmiddagen!
Det började med den här...
Via det här (jorå, det är vid Kronprinsen) utlämningsstället.
Notera att jag inte använder mig av motorfordon för trp inom staden, cyklar som den miljömedvetne medborgare jag är.
Stod en lång stund och bara njöt av nyförvärvet...
Den sitter som en smäck kan jag intyga, jag valde en storlek utan X varken före eller efter (ser du det Gösta) den bokstav jag visste skulle passa trots Hilmer bror mins trakasseri.
Varm och god kan jag nu ge mig hän på äventyr, utan att riskera att varken frysa eller drunkna i första taget iaf.
Det började med den här...
Via det här (jorå, det är vid Kronprinsen) utlämningsstället.
Notera att jag inte använder mig av motorfordon för trp inom staden, cyklar som den miljömedvetne medborgare jag är.
Stod en lång stund och bara njöt av nyförvärvet...
Den sitter som en smäck kan jag intyga, jag valde en storlek utan X varken före eller efter (ser du det Gösta) den bokstav jag visste skulle passa trots Hilmer bror mins trakasseri.
Varm och god kan jag nu ge mig hän på äventyr, utan att riskera att varken frysa eller drunkna i första taget iaf.
söndag 4 oktober 2009
Vad tycks om den här då
Även här i den södra delen av vårt avlånga land kan det tyvärr - tro det eller ej - se ut så här... Snö och en och annan minusgrad. *burr*
Då kan det vara gott att "flytta in i" en sån här.
Det fina i kråksången med "den blaue" är att den sitter som en smäck (ja, bildligt talat alltså) även kyliga fisketurer med Molly.
Varför då, - frågar sig naturligtvis vän av ordning - JO, miraklet är samtidigt som den är en värmande scooteroverall, är den dessutom en räddningsoverall! De ni, den fungerar både som flytväst, och våtdräkt... Fiffigt va?
Den här ska jag väl ändå kunna slå till på, UTAN att bli kallad stollig, prylgalen materialist!?
Då kan det vara gott att "flytta in i" en sån här.
Det fina i kråksången med "den blaue" är att den sitter som en smäck (ja, bildligt talat alltså) även kyliga fisketurer med Molly.
Varför då, - frågar sig naturligtvis vän av ordning - JO, miraklet är samtidigt som den är en värmande scooteroverall, är den dessutom en räddningsoverall! De ni, den fungerar både som flytväst, och våtdräkt... Fiffigt va?
Den här ska jag väl ändå kunna slå till på, UTAN att bli kallad stollig, prylgalen materialist!?
lördag 3 oktober 2009
Lite om vågor
I svenska vatten träffar man på bl.a. båtsvall, vanliga vinddrivna vågor och dyningar som är kvar när vinden lagt sig.
Alla sorterna växer på höjden, blir brantare och bryter då det blir grunt.
De vanliga vinddrivna vågorna kan även bryta helt eller delvis ute på djupt vatten beroende på hur mycket det blåser.
Vågor bildas genom luftens friktion mot vatten och genom tryckvariationer i vinden. Övertryck på lovartssidan och undertryck ökar våghöjden.
Vågorna vandrar långa sträckor över haven och deras storlek bestäms av vindstyrkan och under hur lång tid och sträcka de byggs upp. Därför är medelvåghöjden vanligen större i Västerhavet än på Östersjön vid samma vindstyrka.
Vågorna brukar beskrivas med våghöjd, våglängd, vågperiod.
Vågornas energiinnehåll är betydande, vilket alla sjöfarare som utsätts för större brytande vågor kan intyga.
Energin hos en våg är proportionell mot kvadraten på våghöjden, vilket betyder vågornas energi fyrdubblas om våghöjden fördubblas. Även effekten som mäts som årsmedelvärde per meter vågfront imponerar.
På västra Irland där Atlanten rullar in ligger den på ca 70 kW eller eller närmare 100 hästkrafter.
Jaha, då vet vi lite mer om vågor.
Alla sorterna växer på höjden, blir brantare och bryter då det blir grunt.
De vanliga vinddrivna vågorna kan även bryta helt eller delvis ute på djupt vatten beroende på hur mycket det blåser.
Vågor bildas genom luftens friktion mot vatten och genom tryckvariationer i vinden. Övertryck på lovartssidan och undertryck ökar våghöjden.
Vågorna vandrar långa sträckor över haven och deras storlek bestäms av vindstyrkan och under hur lång tid och sträcka de byggs upp. Därför är medelvåghöjden vanligen större i Västerhavet än på Östersjön vid samma vindstyrka.
Vågorna brukar beskrivas med våghöjd, våglängd, vågperiod.
Vågornas energiinnehåll är betydande, vilket alla sjöfarare som utsätts för större brytande vågor kan intyga.
Energin hos en våg är proportionell mot kvadraten på våghöjden, vilket betyder vågornas energi fyrdubblas om våghöjden fördubblas. Även effekten som mäts som årsmedelvärde per meter vågfront imponerar.
På västra Irland där Atlanten rullar in ligger den på ca 70 kW eller eller närmare 100 hästkrafter.
Jaha, då vet vi lite mer om vågor.
torsdag 1 oktober 2009
Tro det eller ej, men
Här i Mollys hemmahamn kan man få se både det ena och det andra ska ni tro...
(Ser ni Molly förresten..?
Det är hon ligger som femte båt vid andra bryggan från vänster,
eller fjärde bryggan från höger om ni så vill.)
Det är hon ligger som femte båt vid andra bryggan från vänster,
eller fjärde bryggan från höger om ni så vill.)
Idag såg jag till exempel en så´n här,
onsdag 30 september 2009
Vilket av dessa saknas ombord Molly
Oumbärlig
Det här med - bra att ha grejer...
Här kan man spara plats och pengar...
Nokia 6710 Navigator imponerar med grym 5-megapixelkamera och fri GPS-navigering. Kompass & WiFi, fattar ni..?
Man får inte BARA en telefon och en kamera, utan dessutom GPS, kompass och en liten laptop i en och samma förpackning!
Allt i ett, perfekt för Molly, det är väl bara att slå till ... kan jag tro.
Här kan man spara plats och pengar...
Nokia 6710 Navigator imponerar med grym 5-megapixelkamera och fri GPS-navigering. Kompass & WiFi, fattar ni..?
Man får inte BARA en telefon och en kamera, utan dessutom GPS, kompass och en liten laptop i en och samma förpackning!
Allt i ett, perfekt för Molly, det är väl bara att slå till ... kan jag tro.
måndag 28 september 2009
lördag 26 september 2009
fredag 25 september 2009
Ström
Molly och jag känner att vi skulle uppskatta om vi hade tillräckligt el ombord.
Motorn laddar i och för sig batteriet, men den lilla stund motorn för oväsen räcker inte för att ladda batteriet tillräckligt för att kunna driva alla Mollys kommande "leksaker".
Dessutom vill ju jag ha lyse (inte bara vara på det) hehe och ström till datorn är ett måste, ja så jag kan tjafsa med er även när jag gungar så ljuvt i Mollys breda välkomnande famn.
Därför kastar vi lystna blickar på en sån här anläggning.
Pryltokig..? Näh inte heller, bekväm - javisst!
Motorn laddar i och för sig batteriet, men den lilla stund motorn för oväsen räcker inte för att ladda batteriet tillräckligt för att kunna driva alla Mollys kommande "leksaker".
Dessutom vill ju jag ha lyse (inte bara vara på det) hehe och ström till datorn är ett måste, ja så jag kan tjafsa med er även när jag gungar så ljuvt i Mollys breda välkomnande famn.
Därför kastar vi lystna blickar på en sån här anläggning.
Pryltokig..? Näh inte heller, bekväm - javisst!
tisdag 22 september 2009
Stora möjligheter i en liten förpackning
GPSmap 420 är den perfekta sjökortsplottern för mindre båtar eller i båtar där man har begränsad plats för montering. Tillsammans med Garmins nya sjökort BlueChart g2 Vision öppnar sig en ny värld av möjligheter. 3D-kartografi både över och under vattenytan, flygfoton över hamnar och marinor och mycket mer, påstår företaget. Nu blev jag väldigt sugen på att investera i en sån, tänk att att få se en helt ny värld öppna sig både över och under båten... Undrar om Molly skulle klä i en sådan..?
lördag 19 september 2009
Utsikt
söndag 13 september 2009
Sommaren är kort
...men det mesta har faktiskt inte - i min del av landet, iaf inte regnat bort.
Dagen då Molly ska behöva återförenas med sina bockar, (ja pallbockar alltså) närmar sig med stormsteg. 5-6 månader av längtan till havet som skall genomlidas.
Månader som -är det tänkt, skall utnyttjas till gör-om-mig-tid.
Molly ska bli rejält uppsnofsad har jag tänkt, hon ska bli en båt som de andra båtarna tittar på med beundrande blickar...
Dagen då Molly ska behöva återförenas med sina bockar, (ja pallbockar alltså) närmar sig med stormsteg. 5-6 månader av längtan till havet som skall genomlidas.
Månader som -är det tänkt, skall utnyttjas till gör-om-mig-tid.
Molly ska bli rejält uppsnofsad har jag tänkt, hon ska bli en båt som de andra båtarna tittar på med beundrande blickar...
torsdag 10 september 2009
Ser ni vad jag gör
Fina priser i potten för de kreativa!
Enväldig jury är eder Badare, kapten på skeppet Molly.
Juryns beslut går ej att överklaga.
Lycka till.
Enväldig jury är eder Badare, kapten på skeppet Molly.
Juryns beslut går ej att överklaga.
Lycka till.
tisdag 8 september 2009
torsdag 3 september 2009
Kapten på ett ben
söndag 30 augusti 2009
Haft lite att pyssla med
Förutom "stök i kök"...
Så har det tillverkats beslag, - ära vare gud i höjden, detta har jag gjort i slöjden, skulle man kunna sagt... Men det gör man väl inte... kanske!?
Djävlande motorfästen är ingen lek, efter det att jag "tvättat" fötterna i nästan en timme, så tröttnade Hilmer bror min. Han sopade till för kung och fosterland och tror ni inte på fan... då släppte de förbannade bultarna.
Alltså, med våld går det mesta att lösa.
Resten gick som en dans, ja förutom att mina fötter nu började få simhud mellan tårna, men det är väl smällar man får ta förstår jag.
Jag kan meddela att Fishfindern fungerade alldeles utmärkt, att det simmade så mycket firrar under kölen visste man inte. Mästerfotografen Gösta - ja Hilmer bror min ni vet - beklagar att det icke förevigades, men han har giltigt förfall enär vågorna gjorde allt för att försöka förpassa oss antingen till ett bad, eller durken dit Gösta nästan var på väg vid mötet med en vågtopp på c:a 1,5 meter rätt in i sidan. Det är - kan man konstatera - som de som vet säger, båten tål mer än människan.
Att det har varit "mycké nu" kan Emil gå i god för...
Men jodå, visst har vi hunnit med att äta och dricka gott, både i hemmets lugna (nåja) vrå och på lokal. Vi hann även med att frekventera några av stadens "vattenhål," samt suttit på balkongen och löst världsproblemen. Ja, det var väl nästan det hela...
Har jag sagt att Gösta nu lämnat metropolen för att återvända till Sveriges baksida..? Om inte så vet ni det nu.
Så har det tillverkats beslag, - ära vare gud i höjden, detta har jag gjort i slöjden, skulle man kunna sagt... Men det gör man väl inte... kanske!?
Djävlande motorfästen är ingen lek, efter det att jag "tvättat" fötterna i nästan en timme, så tröttnade Hilmer bror min. Han sopade till för kung och fosterland och tror ni inte på fan... då släppte de förbannade bultarna.
Alltså, med våld går det mesta att lösa.
Resten gick som en dans, ja förutom att mina fötter nu började få simhud mellan tårna, men det är väl smällar man får ta förstår jag.
Jag kan meddela att Fishfindern fungerade alldeles utmärkt, att det simmade så mycket firrar under kölen visste man inte. Mästerfotografen Gösta - ja Hilmer bror min ni vet - beklagar att det icke förevigades, men han har giltigt förfall enär vågorna gjorde allt för att försöka förpassa oss antingen till ett bad, eller durken dit Gösta nästan var på väg vid mötet med en vågtopp på c:a 1,5 meter rätt in i sidan. Det är - kan man konstatera - som de som vet säger, båten tål mer än människan.
Att det har varit "mycké nu" kan Emil gå i god för...
Men jodå, visst har vi hunnit med att äta och dricka gott, både i hemmets lugna (nåja) vrå och på lokal. Vi hann även med att frekventera några av stadens "vattenhål," samt suttit på balkongen och löst världsproblemen. Ja, det var väl nästan det hela...
Har jag sagt att Gösta nu lämnat metropolen för att återvända till Sveriges baksida..? Om inte så vet ni det nu.
fredag 21 augusti 2009
I dag vill jag bara säga
måndag 17 augusti 2009
Apropå fisk
Så här står det bl. a. i Wikipedia om dessa...
"Fiskpinnar är en livsmedelsprodukt som till större delen består av fisk, andra vanligt förekommande ingredienser är mjöl, vegetabilisk olja, majsmjöl, stärkelse, vatten, salt, jäst, förtjockningsmedel och kryddor.
Exempel på fisk som används vid tillverkning av fiskpinnar är sej, Alaska pollock och torsk.
Fiskpinnen lanserades i Sverige 1956 av Findus, som hämtade idén från USA." (Varför blev jag inte förvånad.)
Flottiga fiskpinnar är en middagsfavorit i många barnfamiljer.
Fiskpinnar är inte särskillt mager mat, men det är inte fisken som är fet utan paneringen.
Drygt 3 500 ton säljs det i Sverige varje år.
Hur nu detta är möjligt frågar man sig, när det oftast finns färsk fisk i disken eller butiken bredvid.
Mycké man inte förstår...
torsdag 13 augusti 2009
Kobbe
Som en del kanske minns från förra inlägget, så hade Uno och jag delade meningar om ordet kobbe. Jag Googlade naturligtvis och fick fram detta...
En kobbe är en mindre ö som oftast återfinns i skärgårdar. Vanligtvis är den en låg rundhäll (höjden är sällan mer än någon meter) och har sparsamt med växtlighet. Ordet kobbe i dess nuvarande betydelse är belagt så tidigt som 1853. Var gränsen går mellan en kobbe och ett grund är oklart.
Skär. En mindre ö, ofta endast en klippa. Skär är ibland helt eller delvis täkta av vatten.
Kan det vara så att kärt barn, ja eller vad man nu ska säga, har många namn..?
måndag 10 augusti 2009
När man inte ser upp
...eller ser ner ordentligt i Mollys inre, så får man skylla sig själv.
Denna sköna raritet, ett ÄKTA Seafarer4 med meterskala, hittade jag när jag letade efter något helt annat, det låg undanstoppad längst fram under den förliga toften! Vid närmare snokande så fann jag även givaren inplastad i skrovet.
Klart som f-n att man hittar gobitarna när man redan investerat i ett nytt.
Nu nickar kanske en och annan och tänker - kan han ha.
Mja, Seafarer4 jobbar med mycket lägre frekvenser (150kHz) än dagens Fish Finder (350kHz). Så vid fiske får jag nog nytta av det nya ekolodet för att hitta firrarna.
Men håll med om att de gjorde vackra saker förr, kort sagt... Allt var inte bara bättre förr, utan det tillverkades även vackrare och bättre saker på den tiden.
lördag 8 augusti 2009
Det kom ett paket
Tack vare Börje så jag är också beredd att ses som fuskare i de avundsjukas ögon.
Detta lilla underverk mina vänner och ni andra också givetvis, ska inte bara tipsa mig om att det kan vara lönsamt att prova fiskelyckan.
Dessutom så hoppas jag att den även ska skona Mollys köl från att bli kantstött.
Jodå, ni har gissat rätt, (ja ni som gissade alltså) det är ett Ekolod, eller som det står på kartongen - digital portable FISH FINDER.
Hela historien började med ren och skär avundsjuka från min sida. Börje hade införskaffat ett (betydligt billigare än mitt "klipp") ekolod och trumpetade att nu skulle de tas (firrarna alltså), eller något åt det hållet, och det väckte ha begäret i mig naturligtvis. Inte nog med att han fick tag i sitt mycket billigare, han fick dessutom (varför inte) med en instruktion, PÅ svenska!
Vad göra, jo det blev att vördsamt och med hatten i hand, be Börje om en kopia vilken ni ser här under...
Tack Börje.
fredag 7 augusti 2009
Om att få något gjort
Ser ni vad jag har gjort..?
Näh just det, inte ett skapandets något!
Värmen söker mig som han sa, man (jag) orkar inte ens tänka på det som bör fixas på min ögonsten.
Blir så att man (jag) tar ut henne en sväng på havet, mest för att både hon och jag ska få lite variation i tillvaron.
Fiska är inte att tänka på, det är för varmt i vådiset för det, och för att segla så behövs i alla fall lite mer vind i seglen så att säga.
Jämmer och elände, tur att man har nära till att kyla ner sig, så då får det väl bli som igår - kaffe med dopp...
onsdag 5 augusti 2009
En tur med Molly
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)