lördag 8 augusti 2009

Det kom ett paket


Tack vare Börje så jag är också beredd att ses som fuskare i de avundsjukas ögon.
Som alla, ja kanske inte alla, men många vet så är paketöppning det inte det lättaste man kan ge sig på. Efter att många nya ord lämpliga för Svenska akademins ordlista lämnat mina läppar, övergick jag till den finska varianten - inte skära, bara rispa!

Detta lilla underverk mina vänner och ni andra också givetvis, ska inte bara tipsa mig om att det kan vara lönsamt att prova fiskelyckan.
Dessutom så hoppas jag att den även ska skona Mollys köl från att bli kantstött.
Jodå, ni har gissat rätt, (ja ni som gissade alltså) det är ett Ekolod, eller som det står på kartongen - digital portable FISH FINDER.

Hela historien började med ren och skär avundsjuka från min sida. Börje hade införskaffat ett (betydligt billigare än mitt "klipp") ekolod och trumpetade att nu skulle de tas (firrarna alltså), eller något åt det hållet, och det väckte ha begäret i mig naturligtvis. Inte nog med att han fick tag i sitt mycket billigare, han fick dessutom (varför inte) med en instruktion, PÅ svenska!
Vad göra, jo det blev att vördsamt och med hatten i hand, be Börje om en kopia vilken ni ser här under...

Tack Börje.



18 kommentarer:

  1. Det enda problem jag ser när det gäller att hitta fisken är att de stora gärna går djupt och våra ekolod påstås klara endast 30 m. Skulle då vattnet vara grumligt av någon anledning misstänker jag att djuptagningsförmågan minskas drastiskt eftersom dessa handburna batteridrivna apparater inte har så märkvärig uteffekt. Nåja mitt ska användas i grunt vatten och gärna vintertid. Det lär gå att hitta fisken under isen innan man ens borrar hålet med hjälp av dessa teknikens under.
    :O)

    SvaraRadera
  2. Efter som Sundet bara på några få platser är djupare än 30 meter, så spelar det inte så stor roll. Söder om bron där jag kommer att fiska är det som mest en 10 meter bara.
    Jag kommer att använda det som ett ekolod, för att leta efter "djuphålorna". =)

    SvaraRadera
  3. Har du blivit med manick.. Kul är det som tusan med manicker.. Piper den och låter också så är det en fantastisk sak..
    Jag gillar punkt ett till punkt tre.. Helt i min smak.. Som gjord för idioter.. Och mig =))

    Hoppas att du mår bra och att det är lite svalare nu sådär vid 23 tiden..
    Ha en bra kväll..

    SvaraRadera
  4. Jorå, nu mår jag bra. Har varit på middag, vi satt ute och njöt av mat och svalka, kan knappast bli bättre... :)

    Manick ja, nu ska jag bara fixa batterier så jag kan testa den då den utlovade svalkan kommer på måndag.

    Ha dé du määä!

    =)

    SvaraRadera
  5. VARMT!!!!

    Överlev bara så ska du se att det ordnar sig..

    SvaraRadera
  6. Jo det är så, RUSKIGT varmt... :)

    Ok, jag ska göra så gott jag kan.

    Ha dé

    SvaraRadera
  7. Fusk!!! Man ska söka fisken manuellt, känna var den håller till, kolla enslinjer och gå på rena intuitionen. Elektronik och fiske börjar ta över, snart kommer redskapet som drar till sig fisken, bedövar den, håvar den och rensar den. Nä, det ska vara så förr där en fiskare var en fiskare. Svar från min blogg:
    Badaren, vi badade också en jäkla massa. Vattnet blev bortåt 20 på fredan, och fegisen Uno hoppade och dök i utan tvekan. Fint, vi gjorde av med tre liter soppa på fem dar, bara. I trånga sund, och när färjorna tutade gällde det att pinna på. Annars ligga och kajka. Hoppas båten funkar till belåtenhet! Lilla Frun är bra på alla vindar, rör sig direkt, fa om vi har stora genuan på. Uno

    SvaraRadera
  8. Håller med om att elektronikens inträde har förändrat synen på vad som är fiske och inte...
    Tack vet jag dynamit! :)
    När Molly (om några år) är färdig utrustad och som jag vill ha henne, kommer jag inte för allt smör i småland vilja byta ut henne...

    SvaraRadera
  9. Så, har den invigts?/Kurran

    SvaraRadera
  10. Den där manicken...

    Går den att använda till sorkjakt?

    SvaraRadera
  11. Mjae... Men man ska ju aldrig säga nej (har jag hört) innan man försökt. Om inte annat så lär de (sorkarna) få rysligt ont i öronen. Att bo i ett hem där grannen spelar hög musik upplevs ju av en del som störande, "manicken" är att jämföra med en sådan granne, dvs den utstöter för öron väldigt obehagliga ljud. Svaret torde alltså vara - försök vetja!

    SvaraRadera
  12. Det skulle nog gå, för så funkar sorkskrämman också. Den skickar ut ljud som sorkarna inte pallar för och därför rymmer till grannarna och käkar upp deras grönsaker.

    Vi har nog hittat ett nytt användningsområde för ekolod...

    SvaraRadera
  13. Money, money, MONEY!

    Jag föreslår att JAG tar hand om ekonomin, och du resten... Ok.

    SvaraRadera
  14. Jag ser och lider..
    Men vi har ganska hyfsat idag..

    Ha dé i alla fall så gott det går..
    ;o)

    SvaraRadera
  15. Jodu, idag är det både varmt och kvavt!

    Men som tur är så har jag tvättstugan mellan 12 och 16, så jag har ju alltid den att njuta av nu när jag inte kan fly till min kära Molly.

    Ha dé du med.

    SvaraRadera
  16. Det finns bilar som nästan hittar själva och aktar sig för vägkanter och andra bilar. Du behöver bara skaffa autopilot, koppla den till fish findern, lägga dig i ruffen och vänta tills det piper och båten hittat fisk. Uno

    SvaraRadera
  17. Hehehe... Hoppar fisken ombord själv, och utför en självrens tro. ;-)

    SvaraRadera