torsdag 13 augusti 2009

Kobbe

Som en del kanske minns från förra inlägget, så hade Uno och jag delade meningar om ordet kobbe. Jag Googlade naturligtvis och fick fram detta...

Kobbe med kummel i Bohuslän

En kobbe är en mindre ö som oftast återfinns i skärgårdar. Vanligtvis är den en låg rundhäll (höjden är sällan mer än någon meter) och har sparsamt med växtlighet. Ordet kobbe i dess nuvarande betydelse är belagt så tidigt som 1853. Var gränsen går mellan en kobbe och ett grund är oklart.

Skär. En mindre ö, ofta endast en klippa. Skär är ibland helt eller delvis täkta av vatten.

Kan det vara så att kärt barn, ja eller vad man nu ska säga, har många namn..?

32 kommentarer:

  1. Jag hade en klasskompis som kallades Kobbe. Varför vet jag inte, men han hade sparsamt med växtlighet på skallen, så det var kanske därför.

    SvaraRadera
  2. Hehe, eller så var han synnerligen kort i växten kanske..?

    SvaraRadera
  3. Okej.. Nu vet jag saker igen.. Eller jag tror att jag faktiskt kanske viste det.. Jag är ju nästan född i Östersjön så det tror jag att jag kanske kunde..

    Mår du bra ?
    Jag antar det och jag kanske kan tro att du har lite luft..
    Ha en toppen fredag nu på alla vis.. =)

    SvaraRadera
  4. Och när väl definitionerna lagt fast hur det ska vara kommer landhöjningen och stjälper allt över ända! Jag lovar att det kommer att behövas en skapig höjning av vattenytan innan vågor bryter över Riddarskäret i Singösundet!
    :O)

    SvaraRadera
  5. Mingla: Här blir man upplyst om både det ena och det andra.
    Väldans tur att du bara är "nästan" född i Östersjön, annars så vet man ju inte hur det skulle ha gått. :)
    Jorå, jag mår allt och luft får jag allt, du då?

    Ha ré du med.

    SvaraRadera
  6. Börje: Låt mig börja med att uttrycka min sanna glädje över att sjömärket på Riddarskäret, "Snapsglaset" som hotades av rivning istället renoverades.

    Det är nog som du säger, i takt med landhöjningen uppgraderas förmodligen kobbar till skär, och skär till rejäla öar. Men märkligt nog så verkar landhöjningen inte påverka atollerna, de göra tvärt om, dvs försvinner under ytan. Kan det ha med den globala uppvärmningen att göra tro..? =)

    SvaraRadera
  7. Har man tillbringat många av sin ungdoms sommrar
    på Singö, kan man väl nästan kallas för
    ROSPIGG, eller?

    By the way, Uno, om du ser det här så Grattis på
    namnsdan.

    SvaraRadera
  8. Jorå Gösta, har man som vi upplevt Singö innan bron byggdes så kan man iaf få kalla sig halv-pigg! :)
    I och med brobygget så invaderades ön av alla jäv... ja sommargäster, och den bilfria idyllen - förutom en "sugga" som gick som taxi, några få traktorer - käpprätt åt skogen.

    Visst ja, GRATTIS UNO på namnsdagen.

    SvaraRadera
  9. Tackar!!! Tror själv att det vi kallade kobbe i småland blev skär i Västerhavet. Bö är ett grund, så är det bara, kan vara i ytan som en bränning. Tack, blev glad ska måla extra fint på boa som inte är en bö. Uno

    SvaraRadera
  10. PS. bilden säger en del om segling i västerhavet!Ds

    SvaraRadera
  11. Vassego Uno.

    Jorå holme som holme, men bö var nytt, har faktiskt trots att jag tillbringat rätt mycket tid på blåskusten, aldrig vad jag minns hört ordet BÖ.
    Ska nog vad det lider, testa västerhavet ska du se... :)

    SvaraRadera
  12. Mina enda havsöringar är tagna vid Riddarskäret. Den första tog jag en ovädersdag med kraftig utström ute i värsta trycket kanske 50 meter bortom bunkern. Den andra ute vid snapsglaset och den största intill i fallande mörker på grundvattnet intill vägbanken på insidan in mot parkeringen vid campingen. Det fanns flera hungriga där inne då.
    :O)

    SvaraRadera
  13. Singösundet är erkänt bra öringvatten, och jodå, jag har också varit där och försett mig... :)

    När Gösta och jag var unga (för inte såå länge sen försöker jag inbilla mig) så fiskade vi stortorsk och strömming vid öns norra udde den så kallade Ella ström, på den tiden fick man gott om ål på långrev inne i "vår" vik dalviken. Sen kom sommargästerna med sina surror så var det slut med det...

    SvaraRadera
  14. DU fy ..... vad det kan åska och blixtra när man bor högst upp i en byhåla..
    Jag vet..
    *nickar*

    Jag tror att du har det bra på något vis i alla fall så hoppas jag det.. =))

    SvaraRadera
  15. Jag har bott så i över 10 år innan jag fick nog, och flyttade tillbaka till civilisationen igen! :)

    Ha dé

    SvaraRadera
  16. Vacker bild!
    Är du bara här nu för tiden? Ser att du kommenterar oinloggad hos mig.

    SvaraRadera
  17. Ja det är en fin bild från västkusten!
    Jomenvisst, jag vill ha lite variation på temat, dessutom så gillar jag att folk får vidga sina vyer och upptäcka nya portaler... *hehe*

    SvaraRadera
  18. farbror har ju missat en mindre detalj,, FLYTVÄST,,

    SvaraRadera
  19. Icke... den missar jag aldrig, flytvästen åker alltid på innan jag lämnar hamnen... Sådéså!

    SvaraRadera
  20. Borde också ha flytvästen på, men glömmer den lika ofta som säkerhetsbältet i bilen. Ofta har jag kört hundra meter innan jag kommer ihåg bältet. Mycket här, inte minst om öringen, min favvis bland fiskar - god att äta, kul att fiska, och den finns nästan överallt bara vattnet är någorlunda syrerikt och kallt. Smygmete i bäckar är roligast, man kan få stora bitar i ganska små bäckar, faktiskt. I Skåne finns det många fina öringbäckar eftersom berggrunden är basisk och ofta kalkhaltig. Kramar från MålarUno

    SvaraRadera
  21. Så fort jag och Molly lämnar hamnen, så åker faktiskt flytvästen på, den är en förhållandevis billig livförsäkring tycker jag.
    Håller med om att öringen är en höjdare, men i år har vattnet söder om bron varit i varmaste lagen för öringen. Men även vattnet svalnar ju fram mot hösten, och då du! :)

    SvaraRadera
  22. Bara så där helt apropå ingenting. Det är GP i Målilla ikväll på 24:an.
    Program hittar du här:
    http://www.speedwayportalen.co.cc/

    SvaraRadera
  23. Ah, på 24:an, då kan ju jag se det... Tack Börje.

    Men du... Visst var väl det något!? :-O

    SvaraRadera
  24. Hej på dig..
    Jag antar att det är bra där nere i södern..

    Jag har en hängig hund så jag har lite att pyssla med..

    Ha de nu allt vad du kan..

    SvaraRadera
  25. Jorå, här är det mesta på rätt köl så att säga. :)
    Här ligger det en slö jycke och trynar dagarna i enda, men det gör han väl med ålderns kan jag tro...

    Ha ré

    SvaraRadera
  26. Bö är ett grund, ofta i vattenlinjen, en sk. bränning på sjökortet, men det kan också vara ett något djupare grund som segelbåtar bör se upp med. Kram Uno

    SvaraRadera
  27. Det går att köpa fisk i affärer också. Fiskpinnar t ex finns enbart i affär. /Kurran

    SvaraRadera
  28. Idag min käre Badare är en bra dag ty det ska tvättas!
    :O)

    SvaraRadera
  29. Uno: Vad menar du med att SE UPP med..?
    Tittar man upp så lär man ju inte se varken BÖ eller bränning. :)

    SvaraRadera
  30. Anonyme Kurran: Fiskpinnar... *suck*

    SvaraRadera
  31. Börje: Samma här, det är väldigt nära nu!
    Ha ré nu, för det ska jag...

    SvaraRadera
  32. Badaren, jag menar att se upp i himlen och be en högre kraft om hjälp!!! Vid Björkö gjorde jag en snygg kryss rätt upp i rännan från Öckerö. Blåste sydlig, så kryssen var på håret. Det gällde att skaffa utg¨ngsläge för nästa kryss rakt in i sundet vid St. Varholmen. Kollade kortet just som jag genskar vattnet utan för Björkös näs. "Grund!!!" Bövarning. Jag hade inte sett det! Ögonen, eller nåt. Då tittade jag upp, hoppades. Sa inget till en liten fru. Gick klar och kunde lägga nästa kurs som jag tänkt mig. Då berättade jag läget, fick inte ens en utskällning. Så titta upp, det kan hjälpa... Om du är intresserad så har jag öppnat Unonistkyrkan i mitt lilla uthus. Vi tillber vad vi vill, men enligt mina regler i boken: Min väg till min väg! Köp den gratis i huvet!

    SvaraRadera