tisdag 4 augusti 2009

Segla för om masten

Att segla för om masten menas att ombord arbeta i manskapsbefattning (dvs. inte i befälsbefattning). Manskapet bodde i äldre fartyg i en skans som i allmänhet låg förut i fartyget dvs. för om masten. För att göra det mer begripligt skulle man kanske kunna jämföra det med hytterna på gratisresorna till Åland, alltså längst fram, och granne med kölsvinet.
Vill Ni höra en dålig Göteborgs vits..?
Nähä inte det. Jorå, skoja bara.
"Om Ni är rädd om Er servis, så ska Ni aldrig fråga hur mycket klockan är på en båt, för där slår de glas..."
Mja, näh... Jag sa ju att det var en Göteborgs vits!

2 kommentarer:

  1. Hmm.. Joo en Göteborgs vits..

    *flinar lite i smyg*

    Jag är här och tittar till dig lite.. Jag ser ju att du har det bra så jag går igen..
    Men du.. Stämmer din grunka på sidan här... Den som jag inte kunde få in hos mig du vet så är det inte alls så synd om dig idag.. Jag skulle absolut kunna tänka mig dina temperaturer.. Jag har många fler grader på min termometer..
    Lyllos dig..

    Ha dé nu

    SvaraRadera
  2. Jag kanske skulle ha varnat lite bättre för den vitsen, men man kan ju inte komma ihåg alla detaljer heller.

    Grunkan stämmer rätt bra, och är inte samma som du försökte få in. Den här snodde jag av Klart.se, jag tycker om när det är variation på temat!

    Ha dé

    SvaraRadera