fredag 10 juni 2011

Idag har jag varit på datorjakt. 

Nu är jag trött på lappa och lagadatorer... 

Vad tror ni om den här? (pekar nedåt)

iMac 21,5-tum - 2.5GHz

 

Processor: 2.5GHz Intel Quad Core i5 med 6MB on-chip delad L3 cache
Minne: 4GB (2x2GB) DDR3 So-dimm 1333MHz
Hårddisk: 500GB @ 7200 rpm
Grafik: AMD Radeon HD 6750M graphics processor med 512MB GDDR5 memory
Kamera: FaceTime HD-kamera
Bildskärm:21.5 tum, 1920 x 1280 pixlar, blank, LED-belysning, IPS
Ljud: Inbyggda stereohögtalare, förstärkare 2x17W, Inbyggd mikrofon, ljud ut (optisk/analog mini-tele), ljud in (optisk/analog mini-tele)
Expansion: 1xThunderbolt, 4xUSB2.0, 1xFW800, 1xSDXC-kortläsare, 10/100/1000BASE-T Gigabit Ethernet (RJ-45).
Optisk enhet: Inkastmatad 8x Superdrive Dual Layer (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW).
Trådlöst: 802.11n Wi-Fi (IEEE 802.11a/b/g), Bluetooth 2.1 + EDR
Vikt: 9.3 Kg

"Bara" 10,995:- Man kan konstatera att smakar det, så kostar det... *suck*

18 kommentarer:

  1. Va, är det en mac och är du "haj" på mac?
    Jag har inte en aning, om denna eller detta.
    Synd att min son stack till USA i Lördags. annars har du kunnat få en riktigt bra info.
    Han arbetar med datorer och är en sån där jävla expert :)
    Synd, men ha en skön helg bland kablar, modem och usb kopplingar :)

    SvaraRadera
  2. Eftersom jag har en Imac som ser nästan ut som din, samma modell men 5 år äldre, törs jag utlova få problem. Hårdvaran har aldrig krånglat, däremot har jag haft program som strulat. De använder jag inte längre utan skaffat mig buggfria alternativ. Min dator gör glatt arbetspass på ca 12 timmar om dagen.
    I början kan det kanske vara svårt att lämna windows men å andra sidan är du förälskad i windows och inte kan skilja dig från det så går det perfekt att köra på en Mac. Bättre än på många windowsmaskiner faktiskt. Du kan även köra Linux om det skulle kännas bättre.
    Vad jag särskilt älskar med denna dator är att den är tyst. Jag räknar med att ha den i 5 år till men får då räkna med att framtida mjukvara kanske kräver mer än min Imac kan prestera.
    Mitt råd är alltså KÖP!
    I Ilife-paketet har du rätt hyggliga möjligheter att redigera film och köper du Iworks har du office kompatibilitet till lågt pris men även andra egna finesser för presentationer.
    Köp Iworks också!

    SvaraRadera
  3. Datorjakt? Det där är ju en Mac...

    Men jag har ingen erfarenhet av dem, så jag säger varken bu, eller bä.

    Fast nog har den prestanda som räcker och blir över.

    SvaraRadera
  4. Urban - Jag har två ungar som jobbar i datorsvängen. Den ena är Mac-freak (digital konsult), den andre Pc-freak eller rättare sagt programgubbe... Programtestare tror jag det heter. Båda talar för sitt. =)
    Jag börjar tröttna på allt skit som Windows dras med, och funderar allvarligt på -trots priset- testa Mac. Det sägs att Mac är så mycket smidigare att jobba i dessutom.

    SvaraRadera
  5. Börje - Jag blev rätt imponerad idag när jag fick fingra lite på en sån här imac. Dom är dyra som saffran, men om livslängden är så mycket bättre, så kan det vara väl investerade slantar. Slipper man dessutom allt strul med virus och sånt, så är det grädden på moset.
    Jag ska suga på karamellen ett par dagar, så får vi se sen vad det blir.

    SvaraRadera
  6. Lennart - Då är vi två... Ja som inte vet så mycket om Mac. Men när jag tänker efter, så var min första jobbdator av fabrikatet Apple!

    Slår jag till på imac, så tömmer jag min laptop på allt onödigt, laddar i ett gps-program för att sen ha den för sjökort.

    Ja ja, den som lever får se.

    SvaraRadera
  7. Mors.

    Och Du funderar än?

    Stora beslut, svåra beslut...

    Hade´.

    SvaraRadera
  8. Mors.

    Här tas inga förhastade beslut.

    Här görs en ordentlig behovsanalys först.

    Haré

    SvaraRadera
  9. Om du funderar en stund kanske till efter midsommar kan det här vara intressant info:
    http://macworld.idg.se/
    Det brukar kunna innebära lägre priser på utgående modeller och att de modeller som efter lanseringen framstår som något mindre prestandastarka får ett lägre pris men naturligtvis med det nya MacOS 10.7 Lion, som också förväntas bli färdigt till juli. 21,5" kan komma att anses mindre starkt även om det sitter en i5 i den.

    När jag köpte min tänkte jag länge och när jag bestämt mig hade jag kommit fram till att jag skulle ha en modell som utrustas så den låg i den främre träffen av klungan utan att leda utvecklingen och hade utrymme på disken så det skulle räcka länge åt mig.
    Då 2006 var 2Gb RAM rätt mycket och 250 GB på disken också väl tilltaget. Idag är min dator med 2Ghz duocore långsam, RAM och hårddiskutrymmet räknas snudd på fjuttigt men än har jag inte fyllt hårddisken och jag kan fortfarande köra dagens program utan att datorn får kvarkan eller blir het.

    Så när du slår till, tänk framåt och vad du kan tänkas behöva om 5 år. Fram till dess hänger du med i klungan men sen drar den nog ifrån.

    SvaraRadera
  10. Ja jag fick tips om det. Vi får se vad det blir, jag kanske kör min gamla burk tills den säckar fullständigt. Laptopen ska jag "bygga om" så den passar Molly.

    SvaraRadera
  11. Nä. Köp en häst, det säger jag bara. En häst äter hö, och klapprar så stillsamt med hovarna. Det är lugnast så :-)

    SvaraRadera
  12. Öööööö..... Öööööö... ???

    Nåja. Det blir säkert kanon så jag önskar dig en toppen dag bara..

    Haré
    ;)

    SvaraRadera
  13. Wl7 - Om du bara visste, eller så visste du det!?
    Jo jag har ju tillbringar hela dagen bland havremoppar, när jag egentligen borde ha varit på sjön!

    =)

    SvaraRadera
  14. Mingla - Så kan man också uttrycka det...
    Mja toppen dag och toppen dag vet jag ju inte... Men dagen har ju gått iaf.

    Haré

    SvaraRadera
  15. Inget snack om saken farsan - KÖP!!

    /den digitala konsulten

    SvaraRadera
  16. Dottern, som tidigare kört med pc/laptops med olika varianter av Windows fick en Macbook Pro av mig som studentpresent. Hon köpte den i USA för att den är några tusenlappar billigare där.

    Hon fullkomligt älskar den och säger att hon aldrig mer ska köra MS Windows skit.

    SvaraRadera
  17. Den anonyma digitala konsulten - Ja ja JA!

    Jag har beställt den nu...

    Nöjd?

    SvaraRadera
  18. Ister - Hon Digitala konsulten (se ovan) har tjatat på mig i säkert trehundra år... mja det kanske var lite överdrivet, men ändå. Jag har ständigt fått höra om hur förträfflig en Mac skulle vara för mig.
    Kan meddela att det hjälpte - jag har beställt en imac nu.
    Gissa vem som får sina fiskar varma om jag inte trivs med mac!?

    SvaraRadera