söndag 6 mars 2011

Gått igenom seglen

 Javisst, som jag fruktade har focken lyckats skita ner sig med både rost och mögel... Vad göra, jo Googla naturligtvis - Googla är ordet. Sagt och tvättat, ja eller kanske inte tvättat, men än då... 

Titta vad Google hittade åt mig!


FLÄCKAR KAN TAS BORT PÅ FÖLJANDE SÄTT

Mögel uppstår när du förvarar seglen blöta eller fuktiga. Även om det inte påverkar ett syntetsegels styrka så ser det tråkigt ut och bör tas bort innan det sprider sig.
Gör så här: Försök att borsta bort så mycket som möjligt med en hård borste. Doppa den mögliga delen i en lösning av 1 del blekmedel och tio delar kallvatten under åtminstone 2 timmar. Tvätta noga och eftersköljs ordentligt med färskvatten. upprepa vid behov. En annan metod är att tvätta fläcken i varmt tvålvatten med tillsats av lite blekmedel. Därefter skölj och låt torka. Fukta fläckarna med citronsaft och salt och låt torka i solen. Sköljs därefter med varmt vatten.

Rostfläckar kan tas bort med en tunn pasta av natriumbikarbonat eller tandkräm. Borsta med t.ex en tandborste. Tvätta sedan med milt tvåltvättmedel och skölj noga.
VINÄGER OCH CITRONSAFT ÄR BRA ALTERNATIV TILL BLEKMEDEL!
Tack snälla MCINTOSH SEGELMAKERI

9 kommentarer:

  1. Jamen kolla..
    Jösses vad bra.. Inte för att jag har några segel som behöver tvättas men det var bra i alla fall..

    DU!? Är det måndag idag eller har du stökat till det bland maskinerna igen??? Jag hoppas att det är måndag för veckan blir så konstig när måndagen ska komma på tisdagar du vet..
    ;o)
    Haré allt vad du kan..

    SvaraRadera
  2. Mors.

    Ja du, segel är som ungar - de skitar ner sig något för *ävligt... Men nu har jag ju fått tips om hur jag ska få bort - kanske inte allt - men det mesta hoppas jag i alla fall.

    Jomenvisst, äntligen är det måndag även i min tvättstuga! Visst är det struligt när grannarna inte kan ge f-n i min tvättid.

    Haré

    SvaraRadera
  3. Det verkade ju inte svårt att få bort möglet. Ja på pappret alltså. Det svåra blir väl att få chefen att göra det!
    :-D

    SvaraRadera
  4. Chefen har vid blotta tanken på att rengöra seglet, kastat in handsken - ALDRIG sa hon kort och gott.

    Nu gäller det att hitta en ren plan yta stor nog där man kan slabba...
    Tänk att det alltid ska vara något som ska *ävlas!

    SvaraRadera
  5. Aaaah, the sailorman!
    Men, testade inte du ett tag även på wordpress? Gillade inte det eller?

    SvaraRadera
  6. Tja, med lite arbete så ordnar sig allt.

    Fast här verkar det inte bli så lite...

    SvaraRadera
  7. A: Jag har nog den i malpåse, men jag trivs bättre här...

    L: Att säga arbete här, är som att svära i kyrkan vet du väl. Men ok, liiite ... ja sånt där du vet, blire allt ... tyvärr. Men vad gör man inte för konsten, ja konsten att segla alltså.

    SvaraRadera
  8. Segel är bra, och blåser gör det ju här i Malmö. Scwartmöglet tvättar man lätt bort, värre med rosten. Men vad gör det så länge skutan den går. Snart haffsdags. Kommer på Monark!

    SvaraRadera
  9. Segel is da shit, och möglet går bort med tiden, rost med tandkräm och borste ... har jag läst.

    Som sagt, bara isen tinar bort...

    SvaraRadera