tisdag 1 mars 2011

Nostalgi

I förra inlägget där jag skrev att snipan var den första båten stämmer ju naturligtvis inte. Jo kanske såtillvida att hon var den första som var ämnad att bland annat segla med.
Flytetygen man tidigare erövrade världen med var allehanda flottar byggda av drivved vi samlade på oss på havssidan av ön. Hade vi tur så hjälpte väder och vind oss att få timmersläpen att "tappa" en och annan stock. Men oftast fick vi nöja oss med halvdränkta plankstumpar vilka vi band fast på två  lastbilsinnerslangar.
Med dessa paddlade vi sen omkring i viken och gjorde strandhugg.
Senare när vi blev mer förslagna, vi riggade ekan...

Från logen "lånades" ett par krakstörar (ni som inte vet vad en krakstör är, så rekommenderas Google) en lång och en lite kortare. Klädsträcket fick bidra med ett som vi tyckte uttjänt lakan som förmodligen inte (vilket det naturligtvis gjorde) skulle saknas. Tillsammans med rep "lånade" från sjöboden tillverkades ett alldeles ypperligt sprisegel...
 Denna farkost tog oss om vinden var akterlig ända ut till Halvvägs fyr mitt ute på Norrfjärden mellan vår vik (Dalviken) och fastlandet.
Som alla vet, ja eller som de flesta vet så är ekan rundbottnad med en pytteliten köl längs akteröver, alltså inget att kryssa med, så det blev att ro hem. Jodå, många sjömil blev det som årorna kom till användning, då på den tiden när det begav sig i Roslagens famn.

4 kommentarer:

  1. Det känns som en ganska så tung uppgift att ro i land.. =)
    Men att ro i Roslagen är inte fel och det kan ha funnits massor med fint att titta på skulle jag troo..

    DU.. Jag tror att det är idag som det är dagen med stort D... Glöm nu inte att det är Måndagar du tvättar på och att det är 6 pinnar till måndag..
    Nåja.. Haré allt vad du kan och så.. Jag går till mina kompisar i stallarna..
    ;o)

    SvaraRadera
  2. Mors.

    Jorå, jag kan lugnt tänka mig att det fanns sämre ställen att tillbringa sin uppväxt på, än bland kobbar och skär.

    Äntligen, idag får jag leva ut min stora passion. Prisa tvättstugan!

    Haré

    SvaraRadera
  3. Är det där en sköteka på bilden och en sån som ni riggade?

    Jag har stått längst ut på Riddarskäret en vår och sett en stolle långt ut på havet ägna sig åt brädsegling. Vindstilla var det långt ifrån. En sån galenskap tarvas en Rospigg eller Ålänning att prestera!

    SvaraRadera
  4. Jag vill nog påstå att det varit en eka ja, och just en sån riggade vi och gjorde Singöfjärden osäker med. :)
    Kan inte ha varit en Rospigg på brädan, det måste ha varit en Ålänning eller en stollig sommargäst, såna finns det numer alltför gott om...
    Om jag säger som hä.

    SvaraRadera